Zondag 21 april 2024 :   Luisteren     Lezen

Doopsgezind / NPB

Twee oorspronkelijke geloofsgemeenschappen vormen het fundament van de Arboretumkerk:  de Doopsgezinde Gemeente Wageningen en omstreken en de vrijzinnige geloofsgemeenschap NPB.  Sinds de tweede helft van de jaren ‘90 zijn we op weg naar een hechtere samenwerking en vinden steeds meer mensen met verschillende achtergronden hier een gastvrij onderdak. In het najaar van 2012 zetten we daarom een symbolisch belangrijke stap en besloten we verder te gaan onder de nieuwe naam: Arboretumkerk, vrijzinnig op weg.

Doopsgezinde gemeente

De doopsgezinden hebben hun wortels in de zestiende eeuw, in het allereerste begin van de reformatie. Zij vormden kleine Bijbelse gemeenten, waar persoonlijke toewijding, keuze en verantwoordelijkheid kernwoorden waren.
Doopsgezinden hebben een sterk gemeentebesef en ze kiezen voor een bewust lidmaatschap op basis van een zelfgeschreven persoonlijke geloofsbelijdenis. Ze kennen daarbij de volwassenendoop. Vanouds behoren zij tot de vredeskerken en ze hebben bijzondere  aandacht voor gewetensbezwaren, dienstweigeren, geweldloze communicatie en conflicthantering. Landelijk horen zij bij de Algemene Doopsgezinde Sociëteit (zie www.doopsgezind.nl)

Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB

De Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB ontstond in de negentiende eeuw. De NPB is  geworteld in het vrijzinnig christendom dat  gekenmerkt wordt door een houding van vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid. Zij staat voor een spiritualiteit waarvan de kernen zijn: verwondering over het bestaan, eerbied voor al wat leeft en een onuitroeibaar vertrouwen dat het leven zin heeft. Zij vraagt geen verklaring of belijdenis van mensen die lid willen worden. Sommigen van haar leden zijn tevens lid van een kerkgenootschap zoals bijvoorbeeld de Protestantse kerk van Nederland. De landelijke organisatie is te bereiken via www.vrijzinnigen.nl